dijous, 3 d’abril del 2014

Gènere i nacionalitat en la interpretació de l'èxit educatiu

El Departament d’Ensenyament acaba de fer públic un document amb dades de síntesi del sistema educatiu a Catalunya dels últims 10 anys[i]. La informació ja s’havia difós anteriorment, però aquest recull té la virtut de presentar de forma estructurada i sintètica una tria de les dades més rellevants.
Tot repassant el document em va cridar l’atenció un parell de variables que sovint es descriuen de forma independent però que posades de costat aporten més llum sobre uns aspectes de la realitat educativa que inviten a reflexionar: l’èxit escolar a casa nostra s’associa a un component de gènere femení i d’origen bàsicament autòcton en ternes de nacionalitat. I aquests perfils s’accentuen encara més quan s’introdueix la variable públic-privat en la titularitat dels centres educatius.

Relació de gènere i nacionalitat. Nivells educatius postobligatoris
Catalunya. Curs 2011-12

Si s’observa la taula, es pot comprovar com estudiants autòctons i noies són majoritaris als nivells més alts d’ensenyament –batxillerat i FP de grau superior- i, per contra la proporció més elevada de nois i d’origen immigrant es produeix en els nivells inicials, sobretot en els programes de qualificació professional inicial (PQPI). La relació és directament proporcional en cadascuna de les variables, i presenta una forta correlació quan es relacionen entre elles: el percentatge de noies a batxillerat dobla les que cursen PQPI, mentre el percentatge d’autòctons supera el 90% tant a batxillerat com a FP de grau superior, mentre que als PQPI els autòctons estan per sota del 60%.


Tanmateix en entrar en consideració la titularitat dels centres educatius es detecten algunes correccions interessants a la tendència: en els PQPI, on hi més presència d’estrangers, la presència de noies és molt més elevada als centres privats (37%) que no pas als públics (27%) mentre que en els cicles mitjans i superiors de la FP pràcticament no hi diferència entre centres públics i privats quan a gènere. Finalment, al batxillerat els centres privats amb un predomini gairebé absolut d’autòctons -els estudiants d’origen immigrant no arriben al 4% - tenen un percentatge de noies (50,9%) inferior al del centres públics (55,1%).
Si es parteix de la hipòtesi que els centres de batxillerat privats són els que tenen un component més elevat d’exclusivitat en termes socioeconòmics, aquests centres presenten un gran equilibri quant a gènere, la qual cosa s’ha d’interpretar com a conseqüència d’uns nivells de graduació a l’ESO pràcticament equivalents entre noies i nois i d’una preferència també pràcticament simètrica en l’opció d’educació postobligatòria per la via acadèmica del batxillerat com a etapa directa a l’educació superior.

Per tant, la sobrerepresentació de noies en els centres de batxillerat públics on suposen 5 punts per sobre dels nois, s’ha de relacionar amb una més gran opcionalitat diferencial dels nois pels ensenyaments professionalitzadors i/o per una taxa de graduació a l’ESO inferior entre els nois, que explica el seu fort predomini en els PQPI.
Sembla clar doncs que el component de gènere i la seva distribució diferencial s’afegeix  com un element més a les dissimetries associades a la coexistència de la doble xarxa d’escolarització.  Unes dissimetries que no contribueixen precisament a garantir l’èxit educatiu, l’equitat i la cohesió social.